Viktige punkter
- ADHD påvirker individers sosiale relasjoner negativt.
- Personer med ADHD mangler kommunikasjons- og sosiale ferdigheter, noe som gjør det vanskelig for dem å sosialisere.
- Inkluderende institusjoner bør fremmes. Personer med ADHD bør få opplæring sammen med andre elever, samtidig som deres spesielle behov ivaretas.
- Treningsprogrammer bør være tilgjengelige for personer med ADHD, slik at de kan leve et bedre sosialt liv.
- Alle, som et fellesskap, inkludert venner, familie, kolleger, klassekamerater og andre, spiller en viktig rolle i å få disse individene til å føle seg velkomne og akseptert.
ADHD og sosiale relasjoner
Er det vanskelig for deg å snakke med noen nye? Er det vanskelig å bli med i en gruppesamtale? Normalt sett er det greit å føle det slik noen ganger, men hvis det er en daglig kamp for deg, kan det hende du trenger hjelp. For personer med ADHD kan dette være en daglig utfordring. De sliter med å forstå og få kontakt med andre, noe som påvirker hvordan vennskap og sosiale relasjoner dannes.
Hva er ADHD?
ADHD er en nevrologisk tilstand som påvirker individers atferd. Personer med ADHD viser:
- Uoppmerksomhet: Personer med ADHD har lavt oppmerksomhetsspenn. De har en tendens til å dagdrømme ofte, noe som gjør at de lett mister fokus under samtaler. De kan ikke sitte oppmerksomt i lengre perioder.
- Hyperaktivitet: Disse personene er ofte hyperaktive. De sliter med å sitte stille. De har en trang til å bevege seg rundt. De blir nervøse når de må sitte over lengre tid.
- Impulsivitet: Disse personene viser også ofte impulsiv atferd. De avbryter andre under samtaler. De viser også impulsivitet når de bruker penger eller ønsker å kjøpe noe. De er raske til å si ja til enhver plan, forplikter seg impulsivt og sliter med å holde tritt med disse planene senere.
Symptomer på ADHD
Dette er de vanlige symptomene hos personer med ADHD:
- Hyperaktivitet
- Impulsivitet
- Uoppmerksomhet
- Dagdrømming
- Problemer med arbeidsminne
- Vanskeligheter med å oppfatte sosiale signaler
- Søvnproblemer
- Problemer med å fokusere på oppgaven
- Vanskelig å følge instruksjoner
Hvordan ADHD påvirker sosiale forhold
La oss se på hvordan sosiale interaksjoner påvirkes av ADHD:
1. Kommunikasjonsutfordringer
Personer med ADHD har problemer med å starte kommunikasjon. De gjør vanligvis følgende:
- Ikke snakk i det hele tatt, eller snakk for mye.
- De begynner å snakke utenfor temaet under en samtale, avhengig av interessen deres.
- De har en tendens til å avbryte andre under samtaler.
- De sliter med å vente på tur.
- De mister fokus under samtaler fordi de ikke har et godt oppmerksomhetsspenn.
- De fokuserer på favorittemnene sine uavhengig av andres interesser.
Det betyr ikke at de ikke ønsker å være sosiale. Mange med ADHD liker samtaler, men de kan trenge støtte og empati fra andre for sine ulike behov.
2. Vanskeligheter med å lese sosiale signaler
Sosiale signaler er sosiale hint vi gir. Vi uttrykker oss lett ved hjelp av kroppsspråk, tonefall og ansiktsuttrykk. Når vi blir overrasket eller forvirret, hever vi øyenbrynene. Vi viser kjedsomhet, irritasjon, opphisselse, frustrasjon og manglende interesse gjennom ansiktsuttrykkene våre også, og vi kan lese disse signalene fra andre. Personer med ADHD befinner seg ofte i vanskelige situasjoner fordi de ikke klarer å fange opp disse signalene.
3. Vansker med å bygge vennskap
Vi starter vennskap med småprat, felles aktiviteter, emosjonell støtte og å vite når man skal gi rom. De synes det er vanskelig å starte en samtale. Hyperaktiviteten deres gjør det til en utfordring for dem å holde seg til en aktivitet. Kjedsomhet rammer dem lett, og de mister enten fokus eller blir urolige. Dette gjør det vanskelig for dem å dele aktiviteter og interesser med andre.
Av alle disse grunnene føler personer med ADHD seg ofte utenfor eller ensomme. De kan også oppleve mobbing, noe som forverrer det. Derfor er utdanning og bevissthet om ulike behov viktig i samfunnet.
Hvorfor sosiale relasjoner er viktige
Mennesker er sosiale vesener. Vi har alle våre sosiale behov. Vi liker å snakke med folk og dele med venner og familie. Vi ønsker støtte fra andre og å knytte bånd sosialt. For personer med ADHD kan relasjoner:
- Hjelp dem å bli kvitt isolasjonsfølelser
- Forbedre selvtilliten
- Forbedre læringsevnene og kommunikasjonen deres
- Skap muligheter for moro, samarbeid og emosjonell vekst
Det er viktig å forstå og støtte mennesker med ADHD eller andre former for nevrodivergens, ettersom de opplever verden annerledes enn oss. Det vil hjelpe dem med å gjøre en innsats for å få kontakt med andre.
Støttestrategier for å bygge sosiale ferdigheter
Selv om sosiale ferdigheter ikke er naturlig tilstede hos personer med ADHD, kan de læres og øves over tid. Følgende trinn kan tas for å støtte dem:
1. Trening i sosiale ferdigheter
Dette er programmer eller kurs som lærer hvordan man:
- Start og avslutt samtaler
- Del og vent på tur
- Håndtere konflikter eller uenigheter
- Les kroppsspråk
- Kontrollimpulsivitet
2. Visuelle hjelpemidler
Vi kan bruke visuelle hjelpemidler på en god måte her. Vi kan bruke sosiale historier, flashcards eller bildeskjemaer for å forklare hverdagssituasjoner. Du kan fortelle dem en sosial historie for å lære dem hvordan de skal oppføre seg i sosiale sammenkomster.
3. Teknologiverktøy
Det finnes mange apper og verktøy som er spesielt laget for personer med ADHD. Disse kan hjelpe med:
- Kommunikasjon (spesielt for ikke-verbale personer)
- Øving på samtaler
- Organisering av daglige rutiner
4. Støtte fra likemenn
Å skape et vennlig og forståelsesfullt miljø for dem i klasserommet eller på arbeidsplassen kan utgjøre en stor forskjell. Det bør finnes bevisstgjøringsprogrammer for å gjøre folk oppmerksomme på personer med andre behov enn våre, som for eksempel ADHD. Disse programmene fremmer vennlighet, inkludering og samarbeid.
Familiens, skolens og samfunnets rolle
Vi bør skape bedre sosiale opplevelser for personer med ADHD. Slik kan ulike grupper hjelpe:
Familier
Familier bør unngå å stemple personer med ADHD som late eller upassende. De bør være støttende og oppmuntre til sosialt akseptabel atferd. De bør også prøve positiv forsterkning for å oppmuntre til god atferd og forbedringer.
Skoler og lærere
- Utdanningsinstitusjoner bør ha et inkluderende miljø for elever med ulike behov, som for eksempel ADHD.
- Inkluderende klasserom bør være fri for distraksjoner. Høye lyder, sterkt lys, uutholdelige temperaturer og andre distraksjoner gjør det vanskelig for personer med ADHD å fokusere.
- De lange oppgavene deres, som å skrive essays eller lange løsninger, bør deles inn i små deler for å unngå kjedsomhet og distraksjon.
- Lærere bør ha planlagte aktiviteter for hyperaktiviteten deres for å kanalisere den konstruktivt. Lærere bør få opplæring i inkluderende opplæring.
Fellesskapet
Det bør finnes offentlige rom som er inkluderende for personer med ADHD, dvs. uten uutholdelige høye lyder og sterkt lys. Temperaturen bør være passende for dem. Folk bør forsøke å skape et trygt rom der de kan sameksistere.
Inkludering på arbeidsplassen
- Det bør være et inkluderende miljø på arbeidsplasser for personer med ADHD. De bør få lov til å bruke støydempende hodetelefoner.
- Oppgavene deres bør kommuniseres tydelig.
- De bør få lov til å dele opp oppgaver i små deler for å fullføre dem mer effektivt uten å bli lei eller distrahert.
- Stedet bør være fritt for distraksjoner. Hvis det på grunn av arbeidets art ikke er mulig å fjerne distraksjoner, bør de få sitte i et separat rom med minimale distraksjoner.
- Det bør finnes verktøy for oppgavehåndtering som hjelper dem å holde seg organisert.
- Organisasjoner bør ha noen aktiviteter for å kanalisere hyperaktiviteten til personer med ADHD.
Hvordan inkludering ser ut
- Det handler ikke bare om å la noen bli med i gruppen, men å ønske dem velkommen som en del av fellesskapet.
- Personer med ADHD bør behandles med empati og vennlighet. Vi bør forstå at deres behov er forskjellige fra våre.
- Vi bør være klar over at deres perspektiv på verden er annerledes enn vårt.
- Det er viktig å være følelsesmessig og moralsk støttende overfor dem. Det vil forhindre at de føler seg annerledes og isolerte.
- Inkludering av personer med ADHD i skolene, på arbeidsplassene og i lokalsamfunnene våre er den beste måten å vokse sammen på. Vi lærer nye måter å tenke, løse problemer og ta vare på hverandre.
Bevissthetspunkter
- De har ikke lett for å forstå følelser. De mangler også ferdigheter til å lese uttrykk på grunn av at de er utenfor, men de kan få opplæring og psykoterapi for å forbedre sitt sosiale liv.
- ADHD påvirker alle forskjellig. Noen har mer dominante uoppmerksomhetssymptomer, mens andre har en tendens til å være mer hyperaktive og impulsive. Alle symptomene kan forekomme samtidig hos enkeltpersoner også.
- Målet er ikke å forandre hvem de er, men å hjelpe dem med å tilpasse seg i samfunnet slik de er, og gi dem opplæring i nødvendige ferdigheter med emosjonell støtte.
Selvhjelpsteknikker for personer med ADHD
- Gå til psykoterapi. Det vil hjelpe deg med å endre atferden din ved å målrette forvrengte tanker og oppfatninger. Hvis du legger inn innsats og fullfører leksene du har fått av terapeuten din, vil du synes det er lettere å takle symptomene dine.
- Ta gruppekurs i ferdighetstrening designet for personer med ADHD. Det vil hjelpe deg å forstå bedre ved å få kontakt med folk som sliter på samme måte. Ferdighetstrening vil være nyttig for at du skal kunne håndtere dine daglige oppgaver.
- Øv på aktiv lytting. For bedre oppmerksomhetsspenn, bruk verktøy og applikasjoner som er spesielt utviklet for personer med ADHD. Det vil hjelpe deg å bli en bedre lytter under samtaler.
- Lær å dele opp store oppgaver i små oppgaver og organisere dem. Det vil hjelpe deg med å fullføre oppgaven.
- Lag en daglig rutine. Hold oversikt over forpliktelsene dine. Skriv ned forpliktelsene dine og plasser dem et sted du kan se dem, slik at du ikke forplikter deg for mye på grunn av impulsivitet.
- Finn aktiviteter som kanaliserer hyperaktiviteten din produktivt og effektivt. Fysisk trening er den beste måten å gjøre det på.
- Lær om triggerne dine og unngå dem.
- Bruk metoden med forsinket tilfredsstillelse for å minimere impulsiv atferd. Hvis du liker noe og umiddelbart vil kjøpe det, selv om du ikke trenger det, utsett det i 12 timer. Det vil hjelpe deg med impulsiviteten. Under samtaler, i stedet for å bare hoppe inn i samtalen, utsett det til den andre personen er ferdig med samtalen.
- Gjør lesing til en vane og øk lesetiden gradvis. Det bidrar til å forbedre fokus og konsentrasjon.
- Yoga kan være din måte å holde hjernen rolig på. Hvis det er vanskelig for deg å sitte gjennom det, start med så mange minutter som du er komfortabel med, og øk deretter gradvis perioden.
Hvis ADHD-symptomene dine gjør det vanskelig for deg å danne gode sosiale relasjoner, bør du søke hjelp. Profesjonell hjelp vil gjøre det lettere for deg å takle disse problemene og kontrollere symptomene dine.
Avsluttende tanker
ADHD bør ikke være grunnen til at noen slutter å sosialisere og knytte bånd. Det betyr bare at de sosiale behovene deres er forskjellige, og at de knytter bånd på en annen måte. Når vi forstår ADHD og dens forskjeller i behov, kan vi støtte deres sosiale utvikling med empati. Vi kan hjelpe dem med å leve med oppfyllelse ved å skape et trygt rom for dem.
Ofte Stilte Spørsmål (FAQs)!
Forverrer sosiale medier ADHD?
Ja, avhengighet av sosiale medier kan føre til forverring av symptomer som uoppmerksomhet og impulsivitet.
Hva er et sosialt forhold?
Sosiale relasjoner er våre samhandlinger og relasjoner med mennesker rundt oss, som familie, venner, kolleger, klassekamerater, romkamerater, folk med oss i sosiale sammenkomster og andre forbindelser.
Kan ADHD også forårsake sosial angst?
Ja, det kan forårsake sosial angst. ADHD kan også oppstå samtidig med sosial angst, ettersom noen av de sosiale situasjonene er svært overveldende og angstfremkallende for dem.
Hvordan få profesjonell hjelp for å forbedre sosiale relasjoner?
Du kan oppsøke en psykolog og forklare problemet ditt. De vil hjelpe deg med tanke på dine dominerende symptomer. Du kan bestille time i dag hos Spesialist i Psykiatri.
Kan personer med ADHD danne sunne relasjoner?
Ja, de kan ha sunne forhold. Ved hjelp av ferdighetstrening, psykoterapi og selvhjelpsteknikker for symptommestring kan de lære sosial etikette og forbedre sin sosiale atferd. Det forbedrer deres sosiale relasjoner.